Waar is een aannemer aansprakelijk voor?

Vol vertrouwen begint u aan de verbouwing van uw huis. U hebt een ontwerp laten maken, verschillende offertes opgevraagd en een aannemer in de hand genomen. Maar dan gaat er iets mis. Er komt bijvoorbeeld een lekkage, de verkeerde bakstenen zijn gebruikt of de woning wordt te laat opgeleverd.

Kun u een aannemer dan aansprakelijk stellen? Hieronder leggen we uit hoe het zit met de aansprakelijkheid van een aannemer.

Lees verder

Tijdens een verbouwing kan er wel eens iets misgaan. Om te bepalen of een aannemer voor ontdekte fouten aansprakelijk is, is het belangrijk om te weten wat zijn verantwoordelijkheden zijn.

Een aannemer is volledig verantwoordelijk voor de coördinatie en de uitvoering van een bouwproject. Daarnaast moet hij het project tijdig opleveren en heeft hij waarschuwingsplicht. Dat laatste betekent dat een aannemer verplicht is om uzelf als opdrachtgever te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht, voor zover hij deze kent.

Aansprakelijkheid van de aannemer bij een constructiefout

Komt een aannemer bovenstaande verantwoordelijkheden en verplichtingen niet na, dan kan hij aansprakelijk gesteld worden voor schade die u als opdrachtgever oploopt. Ontdekt u tijdens de verbouwing of vlak erna gebreken, dan is de aannemer in principe aansprakelijk.

Het gaat dan om constructiefouten die tijdens het ontwerp of de uitvoeringsfase zijn ontstaan. Hierbij moet natuurlijk wel gekeken worden of de eventuele architect de fout redelijkerwijs eerder had kunnen ontdekken.

Aansprakelijkheid van de aannemer na oplevering

Wanneer de aannemer het werk heeft opgeleverd, is hij niet meer aansprakelijk voor schade of fouten. Tenminste, niet voor fouten die u als opdrachtgever op het moment van oplevering redelijkerwijs had kunnen ontdekken. Als opdrachtgever heeft u dus een onderzoeksplicht.

Toch kan een aannemer in sommige gevallen ook na de oplevering aansprakelijk gesteld worden. Dit is het geval bij constructiefouten die een opdrachtgever niet kon ontdekken, vanwege het gebrek aan bouwkundige kennis. Hoe lang een aannemer aansprakelijk is voor deze fouten, hangt af van het contract met uw aannemer en de eventuele algemene voorwaarden.

Aansprakelijkheid van de aannemer bij overschrijding oplevertijd

Natuurlijk kunt u niet wachten tot de verbouwing klaar is. Tijdens de verbouwing heeft u dan ook rekening gehouden met een bepaalde planning. In de aannemersovereenkomst is altijd een termijn opgenomen waar binnen het werk moet worden opgeleverd.

Om deze termijn te waarborgen, kan een boete of korting op de aanneemsom bij overschrijding van de oplevertijd, in de overeenkomst worden opgenomen. Houd er rekening mee dat een aannemer niet altijd aansprakelijk is bij overschrijding. Bij een verbouwing kan een aannemer namelijk altijd te maken krijgen met onwerkbare dagen door bijvoorbeeld vorst.

Kalender close up

Aansprakelijkheid van onderaannemers

In de bouw zijn regelmatig meerdere aannemers betrokken. Een aannemer mag uw verbouwing uit laten voeren door onderaannemers. De aannemer blijft tijdens de bouw of verbouwing verantwoordelijk voor deze onderaannemers. U hebt immers geen contract getekend met de onderaannemer. Als een onderaannemer een fout maakt, waardoor u schade oploopt, is de aannemer aansprakelijk.

Schade en herstel door aannemer

Heeft u fouten ontdekt of heeft u schade geleden door een aannemer? Dan moet u de aannemer altijd schriftelijk in gebreke stellen. Belangrijk is dat u alle fouten en gebreken zo nauwkeurig mogelijk omschrijft en dat u de aannemer de kans geeft om de gebreken zelf te herstellen. De aannemer heeft namelijk herstelrecht. Het is daarom niet mogelijk om de herstelwerkzaamheden door een andere aannemer uit te laten voeren.

Constructieplan

Zoekt u een aannemer?

Bent u op zoek naar een goede aannemer voor jouw project? Of wilt u informatie over wat doet een aannemer?

Neem contact met ons op voor meer informatie over 040 Aannemer. U kunt ons ook telefonisch bereiken op 040-2051882 of via de e-mail op info@040aannemer.nl

Onze referenties

Dit vond de klant

Onze klanten zijn ons visitekaartje, dus we doen er alles aan hen goed van dienst te zijn. Veel mensen gingen u voor als tevreden klant bij 040 Groep. Wilt u meer weten over hun ervaringen?

Bekijk alle referenties

Heer de Beer

Door 040 de toilet en badkamer laten verbouwen, je kunt meteen merken dat ze in badkamers/toiletten thuis zijn, verstand van zaken en goed advies. Het eigen personeel is betrouwbaar en netjes, maar ook de zzpers die voor deze firma werken zijn erg nauwkeurig en precies, zoals de stucadoor en tegelzetter. Goed tevreden en blij met het resultaat.

Heeft u vragen?

Neem contact met ons op!

Neem telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×